1. Profilaktyka zespołu cieśni nadgarstka (RSI)
  • Profilaktyka zespołu cieśni nadgarstka (RSI)

    Chica al ordenador Chica al ordenador Chica al ordenador

     

     

     

    Przeciwdziałanie chorobom zawodowym

    Wskazówki dla pracowników biurowych, u których występuje ryzyko rozwoju cieśni nadgarstka

    Zespół cieśni nadgarstka (RSI) dotyczy coraz większej liczby pracowników używających komputera w codziennej pracy zawodowej. Schorzenie to występuje przede wszystkim u osób nadwyrężających mięśnie i stawy nadgarstka poprzez wykonywanie powtarzalnych ruchów w wymuszonej pozycji.

    Objawy to przede wszystkim drętwienie i mrowienie w placach a także ból promieniujący do ramienia. Zgodnie z zasadą „lepiej zapobiegać, niż leczyć”, zaleca się podjęcie odpowiednich działań już po wystąpieniu pierwszych objawów, zanim rozwiną się one w pełną postać choroby. Poniżej przedstawiamy kilka prostych ćwiczeń, które pomogą Ci uniknąć objawów charakterystycznych dla osób posługujących się na co dzień myszką komputerową.


    • Rób przerwy w pracy

      Jak najczęściej zmieniaj pozycje i rób regularne przerwy w pracy. Wstań i rozprostuj palcach, jeśli tylko nadarzy się okazja (np. podczas rozmowy telefonicznej lub czytania z kartki).


    • Dbaj o prawidłową pozycję przy komputerze

      Siedź prosto – plecy wyprostowane, łopatki ściągnięte do tyłu. Podczas siedzenia miednica powinna być nieznacznie wychylona do przodu. Jeśli poczujesz ból mięśni, rozluźnij plecy i poruszaj ramionami. Nie garb się.


    • Zachowaj ergonomiczną pozycję.

      Upewnij się, że mysz jest dopasowana wielkością i kształtem do twojej dłoni. Jeśli nie używasz myszki, rozprostuj dłoń i pozwól jej odpocząć. Trzymaj rękę i nadgarstek prosto podczas klikania i pisania na klawiaturze. Staraj się nie nadużywać myszy. W miarę możliwości korzystaj z klawiatury lub tabletu z rysikiem.


    • Kontroluj ból

      W przypadku wystąpienia objawów, stosuj środki łagodzące np. okłady z lodu w miejscach występowania bólu. Opaska elastyczna na nadgarstek lub łokieć oraz oprogramowanie do rozpoznawania mowy pomogą zmniejszyć obciążanie mięśni i stawów. Objawy bólowe negatywnie wpływają na koncentrację w pracy. Aby ich uniknąć, stosuj różne metody relaksacyjne, ćwiczenia rozciągające i masaż.