1. Zdrowa dieta dla zdrowych stawów
  • Zdrowa dieta dla zdrowych stawów

    TIPS OCH RÅD: Aktivt liv – Kost TIPS OCH RÅD: Aktivt liv – Kost TIPS OCH RÅD: Aktivt liv – Kost

    Zdrowa jedzenie w schorzeniach stawów

    Odpowiednio zbilansowana dieta bogata w zdrowa tłuszcze może pomóc w łagodzeniu objawów towarzyszących zapaleniu stawów

    Zdrowia dieta nie wyleczy zapalenia stawów. Może jednak pomóc w łagodzeniu jego objawów. Warto jednak zawsze wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności w tym także indywidualne preferencje, zwyczaje żywieniowe i alergie pokarmowe. Pamiętaj, „co jednemu smakuje, drugiego otruje”.


    • Myśl długofalowo. Unikaj doraźnych rozwiązań

      Wszystkie osoby cierpiące na zapalenie stawów dobrze wiedzą, że nadwaga ma szkodliwy wpływ na stawy i odporność organizmu. Jednak zamiast stosowania głodówek i radykalnych diet, warto pomyśleć nad zmianą złych nawyków żywieniowych, aby uzyskać trwały efekt w postaci poprawy kondycji stawów. Dla osób z nadwagą oznacza to ograniczenie spożycia kalorii i włączenie zbilansowanej diety zawierającej wszelkie niezbędne dla zdrowia pokarmy, witaminy i minerały.


    • Postaw na zdrowa tłuszcze

      Podstawą zdrowego żywienia jest ograniczenie spożycia cukru i tłuszczów zwierzęcych oraz zwiększenie spożycia warzyw. Nie trzeba jednak eliminować z diety wszystkich tłuszczów. Kwasy tłuszczowe jednonienasycone (występujące np. w oliwie z oliwek) i wielonienasycone (np. w siemieniu lnianym i oleju słonecznikowym) posiadają właściwości korzystne dla zdrowia. Należy jednak zachować umiar w spożyciu tłuszczów nasyconych występujących głównie w mięsie i produktach mlecznych. Tłuszcze Omega-3 z grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych wykazują korzystne działanie w obrębie stanu zapalnego. Występują w mięsie tłustych ryb, siemieniu lnianym, oleju rzepakowym i zielonych warzywach liściastych.


    • Poradź się lekarza

      Przed wprowadzeniem drastycznych zmian w diecie, skonsultuj się z lekarzem, aby sprawdzić, czy przyjmowane leki nie wchodzą w niekorzystne reakcje ze składnikami Twojej diety oraz omówić inne możliwości wsparcia organizmu w walce z zapaleniem stawów.