1. Marka FUTURO™
  2. Porady i wskazówki
  3. Jak zapobiegać urazom spowodowanym powtarzającym się napięciem mięśni
  • Jak zapobiegać urazom spowodowanym powtarzającym się napięciem mięśni

    • Zapobiegaj urazom podczas pracy.

      Poznaj sposób zapobiegania urazom spowodowanych powtarzającym się napięciem mięśni, powszechnie występującym w naszym nowoczesnym skomputeryzowanym świecie.

      Urazy spowodowane powtarzającym się napięciem mięśni nie są nowością. Włoskiemu lekarzowi Bernardinowi Ramazziniemu przypisuje się opisanie co najmniej 20 różnych typów takich urazów już w osiemnastym wieku. Jednak powszechne wielogodzinne siedzenie przed ekranami, cięższa i szybsza praca przy wymagających fizycznie zadaniach oraz pogoń za poprawianiem wyników sportowych zwiększają ryzyko tego rodzaju obrażeń.

      Z powodu operowania myszą komputera dziś coraz więcej osób doznaje urazów spowodowanych powtarzającym się napięciem mięśni (RSI). Zakres objawów powodowanych przez ciągłe napięcie, powtarzające się ruchy oraz nienaturalną pozycję ramienia rozciąga się od drętwienia lub mrowienia w palcach po ból promieniujący do barków.

      Powtarzające się obciążenia lub naprężenia mogą oddziaływać na wszystkie części ciała. Jednak urazy palców, dłoni, przedramion, łokci i barków są powszechniejsze niż uszkodzenia dolnych kończyn. Objawy mogą przyjmować zakres od łagodnego dyskomfortu po osłabiający ból. Obrzęki, tkliwość i zesztywnienie są powszechnymi cechami charakterystycznymi RSI. Niektórzy odnotowują również mrowienie i drętwienie.

      Najlepszą drogą jest zapobieganie początkowym objawom, zanim rozwiną się w dolegliwy uraz. Poniżej podano kilka wskazówek dotyczących zapobiegania RSI:


    • Rób przerwy.

      Należy zmieniać jak najczęściej pozycję i robić regularne przerwy. Jeśli nie jest konieczne siedzenie przy biurku (np. podczas rozmowy telefonicznej lub czytania wydruku), należy wstawać i chodzić.


    • Zwracaj uwagę na postawę.

      Siedząc należy utrzymywać wyprostowanie pleców, barki wyciągnięte do tyłu, a miednicę lekko nachyloną do przodu. Jeśli pojawi się ból mięśni, należy odprężyć plecy i ma chwilę obrócić barki. Należy unikać zgarbionej pozycji.


    • Dbaj o ergonomię.

      Należy używać myszy dopasowanej do dłoni. Kiedy mysz nie jest używana, dłoń powinna odpoczywać. Podczas klikania lub pisania należy utrzymywać dłoń i nadgarstek w linii prostej. W miarę możliwości należy używać tabletu i pióra lub poleceń klawiaturowych, unikając zbyt częstego klikania myszą.


    • Łagodź bóle.

      W przypadku wystąpienia objawów ból można złagodzić, umieszczając okład z lodu lub zimny kompres na dotkniętym nim obszarze. Godnymi wypróbowania opcjami są również noszenie opaski na nadgarstek lub opaski stawu łokciowego oraz używanie oprogramowania do rozpoznawania mowy. Stosowanie różnych metod odprężania i wykonywanie regularnych ćwiczeń rozciągających oraz masaży może również pomóc pozbyć się bólu, aby móc skupić się na pracy.

      Wymagania związane z wykonywaną pracą lub uprawianym sportem mogą utrudniać zupełne unikanie powtarzających się ruchów powodujących RSI. Ważne, aby dostrzegać sygnały płynące z ciała. Gdy to możliwe, należy wykonywać ćwiczenia rozciągające i przerywać powtarzające się cykle. Aby poprawić ochronę stawów, należy zakładać opaski lub ortezy.